De indeling van de kleutergroepen
Op de Kranepoort combineren we bewust groep 1 en groep 2. Dit betekent dat kinderen van 4, 5 en 6 jaar samen bij elkaar in de groep zitten.
Kennismaking en wennen in de kleutergroepen
Voordat uw kind start in de kleutergroep, stuurt de leerkracht een kaartje om een kennismakingsgesprek te plannen. In dit gesprek vertelt ze alles over de gang van zaken in de kleutergroep en kunt u aangeven wat belangrijk is voor uw kind.
De leerkracht maakt dan ook een aantal wenafspraken voor uw kind. Als uw kind 3 jaar en 10 maanden is mag het nameljik een aantal dagdelen naar school komen om te wennen. Het laten wennen doen we bewust niet in de laatste 2 weken voor de kerstvakantie. Deze periode vinden wij namelijk te druk om rustig te kunnen wennen. Ook in de laatste 2 weken van het schooljaar plannen wij geen wenafspraken. Ook dit zijn drukke weken en bovendien gaan na de zomervakantie de kinderen die (bijna) 6 zijn naar groep 3 en dan is de samenstelling van de kleutergroep heel anders. Kinderen die direct na de zomervakantie 4 jaar worden, laten we wederom vanwege de drukke periode en de veranderde samenstelling van de groep niet wennen voor de zomervakantie. Deze beslissing nemen wij ook in het belang van kind, zodat een rustige en overzichtelijke start gemaakt kan worden.
De start in groep 1
Als uw kind vier jaar is, komt hij of zij (na een aantal wendagen) ‘echt’ op school.
De kleuters zijn in goede handen bij een ervaren leerkracht. Zij legt de focus op het bieden van een veilige, uitdagende omgeving, waar de jonge Kranepoorters zich al snel thuis voelen. Een belangrijke voorwaarde, waardoor er volop ruimte ontstaat voor groei.
Ook in onze kleutergroepen werken we in units van IPC, het curriculum voor onze jongste leerlingen noemen we Early Years. Zij genieten van dit betekenisvolle thematisch onderwijs en leren vooral door ervaringen op te doen. De units richten zich op een brede ontwikkeling, Deze wijze van werken levert een belangrijke bijdrage aan de voor een kleuter zo eigen ontwikkelings- en leerproces. De leerkrachten zorgen met behulp van Early Years voor een beredeneerd aanbod, waarin ontwikkelingsdoelen een duidelijke plek krijgen.
Op basis van observatie en reflectie past de leerkracht het aanbod van activiteiten aan. Het leerlingvolgsysteem KIJK wordt zowel door de peutergroep Rakkertjes als De kranepoort ingezet om de ontwikkeling van uw kind goed te volgen. Hierdoor ontstaat een mooie doorgaande lijn van peuterspeelzaal naar basisschool.