Hoe we lesgeven: EDI
Lesgeven op instructieniveau
Om kinderen op een eigen manier te kunnen laten leren, geven we binnen iedere groep instructie aan de elementaire vaardigheden (taal/lezen en rekenen/wiskunde) op één van de drie niveaus: basisinstructie (aanpak 2), intensieve instructie (aanpak 1) of verrijkte instructie (aanpak 3). Wij volgen hierbij de principes van Opbrengstgericht Passend Onderwijs en maken gebruik van de principes van EDI (Expliciete Directe Instructie).
In de praktijk
Na de instructie, die klassikaal plaatsvindt en gegeven wordt op het niveau dat aansluit bij de onderwijsbehoefte van het grootste deel van de leerlingen, gaat de groep aan het werk. De kinderen die extra zorg nodig hebben omdat ze moeite hebben met de lesstof nemen plaats aan de instructietafel. De leerkracht geeft verlengde, effectieve instructie: deze groep krijgt de uitleg van de lesstof nogmaals te horen en wordt begeleid op weg geholpen. De grootste groep werkt zelfstandig. Tussendoor loopt de leerkracht meerdere rondes in de klas. Tijdens deze wijze van zelfstandig werken maken we gebruik van een stoplicht. De kleuren rood (zelfstandig aan het werk, zonder hulp te vragen), oranje (zachtjes hulp vragen aan anderen als je zelf niet verder kunt) en groen (hulp vragen aan de leerkracht of een klasgenootje) spreken bijna voor zich. Ook heeft ieder kind een blokje op zijn tafel liggen. Het rode kantje boven betekent dat het kind graag alleen werkt. Het vraagteken boven betekent dat het kind een vraag aan de leerkracht wil stellen en het groene kantje boven houdt in dat het kind wil samenwerken met andere kinderen.
Op De Kranepoort zijn we trots op de zelfstandigheid van onze leerlingen. Wanneer u een bezoekje aan De Kranepoort zou brengen, zal de gezellige rustige werksfeer u direct opvallen.
In een rustige fijne werksfeer leren kinderen meer !